× 
Klik in dit venster
op: http://heiligen.net
om naar die site over te stappen.

Sluit het venster om te blijven.

welkom menu contact zoeken
KalenderOude testamentNieuwe testamentHeiligenKerkenAnders...
Genezing lamme (1320)   Verwijzingen

Klik op de pijl om de meditatie te beluisteren...  ...speel bestand af...

 

De afbeelding is een fragment van een plafondmozaÔek uit 1320. Op de voorgrond een bed, waarop een zieke man is afgebeeld. Aan zijn hoofdeinde vier mannen. Aan zijn voeteneind Jezus, omringd door enkele leerlingen. In de gestalte achter Jezus, in het goudgeel gekleed menen wij Petrus te herkennen aan zijn rond geschoren witte baard. Vlak vůůr Jezus, in groenig gewaad: waarschijnlijk Johannes, de jongste van de twaalf. Achter Jezusí nimbus gaat nog een derde leerling schuil. Wellicht Jacobus, de broer van Johannes. Deze drie worden immers geregeld door Jezus apart meegenomen bij bijzondere gebeurtenissen. Bv. bij de opwekking van het dochtertje van JaÔrus, bij Jezusí verheerlijking op de Tabor, of bij zijn gebed in doodsangst in de Olijvenhof.
Jezus steekt zijn hand uit naar de patiŽnt op het bed. De patiŽnt maakt een gebaar met zijn rechterhand: duidt dat op zijn gebed? Pas door de vier mannen aan zijn hoofdeind beseffen we dat het hier gaat om de genezing van de lamme. Volgens het verhaal hadden die vier mannen de zieke naar Jezus toe gebracht, maar konden ze Hem vanwege de grote toeloop niet bereiken. Toen hebben ze een gat in het dak gemaakt en daar doorheen de patiŽnt met bed en al naar beneden laten zakken, tot vlak voor Jezusí voeten.
Van die grote menigte is op de afbeelding geen sprake. Ook niet van het geopende dak. Dat rechts boven de kalklaag heeft losgelaten waardoor de houtconstructie van het kerkdak bloot is komen te liggen, is toeval. Wel een grappig toeval. Zo voegt de slijtage van het gebouw waarin de afbeelding is aangebracht, iets toe aan de illustratie van het verhaal.
Intussen kijken we met verbazing naar de enorme afmeting van het bed. Als dit eerst een verdieping hoger moest worden gesjouwd, om het vervolgens weer van boven naar beneden te laten zakken: hoe hebben die vier daar achter de patiŽnt dat in hemelsnaam voor elkaar gekregen? Is dat de verklaring voor hun houding? Daar spreekt trots uit. Iets van: ĎNou hebben wij al die moeite gedaan om hem hier te krijgen: laat nu maar wat zien!í
Uit het verhaal weten we dat Jezus de lamme niet geneest, maar Hem zegt: íUw zonden zijn u vergeven.í Dat was een provocatie. Want volgens de opvatting van die tijd mocht een mens geen zonden vergeven. Dat kwam alleen God toe. Precies dat wordt de kern van Jezusí boodschap: de ander omwille van de gemaakte fouten niet veroordelen of voor onrein verklaren, maar vergeven. Namens God. Dat is de wil van God. Dat staat in de boekrol die Jezus in zijn linkerhand houdt. De meest linkse van de vier mannen aan het hoofdeind heeft zijn rechterhand geheven; Johannes ook. Duidt dat op afweer? Petrus wendt zich af. Jacobus achter hem ook.
Wij herinneren ons dat enige tijd later Johannes en Jacobus mensen van de aardbodem willen verdelgen, omdat die hen niet ontvingen (Lukas 09,54). Bij hen was de vergevingsgezindheid nog niet doorgedrongen. Petrus zal over enige tijd vragen hoe vaak je eigenlijk moet vergeven. Hijzelf ging uit van wel zeven keer, ontzettend vaak. Maar Jezus antwoordt: ĎNiet zeven keer, maar zeventig keer zeven keerÖí (Matteus 18,22). Ook bij Petrus moet de houding van vergevingsgezindheid nog postvatten.
En bij mij?

[1320, mozaÔek. Turkije, Istanbul, Chorakerk. Dries van den Akker s.j./]

Verwijzingen
Matteus 09,01-08: -
Markus 02,01-12: Jaar B door het jaar 07e zo
Lukas 05,17-26: -
Advent 02e week ma
Door het jaar 01e week vr
Door het jaar 13e week do

© A. van den Akker s.j.
Deze pagina is het laatst gewijzigd op 4 mei 2018

Over beeldmeditaties Voorbereiding
Inrichting website Leeswijzer
Auteurs / Afb. Alle 435 meditaties