× 
Klik in dit venster
op: http://heiligen.net
om naar die site over te stappen.

Sluit het venster om te blijven.

welkom menu contact zoeken
KalenderOude testamentNieuwe testamentHeiligenKerkenAnders...
 Pater Dries van den Akker s.j., de auteur van verreweg de meeste meditaties, overleed 30 oktober 2022
Kroning van Maria (ca 1900)   Verwijzingen

Klik op de pijl om de meditatie te beluisteren...  ...speel bestand af...

 

De Bijbel vertelt niet over het levenseinde van Maria. Maar van oudsher nemen de gelovigen aan dat zij met lichaam en ziel in de hemel is opgenomen. Immers, zoals zij Jezus was gevolgd tot onder het kruis, zo mocht zij Hem ook volgen naar zijn uiteindelijke bestemming: daar waar de Vader verblijft in de hemel.
Maar de devote intuďtie van de gelovigen gaat nog verder. Van Jezus neemt men aan dat Hij na aankomst in de hemel werd bekleed met koninklijke waardigheid: Christus Koning. Welnu, dan deelt ook zijn moeder in die koninklijke waardigheid. Zo viert de Kerk van oudsher dat Maria bij aankomst in de hemel tot koningin werd gekroond.
In het geloofs- en gebedsleven neemt Maria Koningin een belangrijke plaats in. Bekend is bijvoorbeeld de Latijnse hymne ‘Salve Regina’ (= ‘gegroet koningin’). De Litanie van Maria kent de aanroeping: “Koningin van de hemel, bid voor ons.” Het vormt het vijfde geheim van de zogeheten Vijf Glorievolle Geheimen die bij de rozenkrans overwogen kunnen worden.
Het feest is geplaatst op 22 augustus, een week na 15 augustus, de dag waarop de kerk vanaf de eerste eeuwen viert dat Maria met lichaam en ziel in de hemel is opgenomen.
De kunstenaar beeldt het geloofsgeheim af als een intiem gebeuren tussen Jezus en zijn moeder. Zorgzaam en eerbiedig plaatst hij de kroon op het hoofd van Maria. Zij ondergaat het met gevouwen handen en ingekeerde blik.

Kijkend naar deze afbeelding realiseer ik mij dat Maria wordt genoemd, de eerste van alle gelovigen. Ook voor mij is zo’n kroon weggelegd. Ik probeer mij voor te stellen dat ook ik bestemd ben voor de eer die aan Maria ten deel valt.

[ca 1900, glasschilderkunst. Nederland, Den Haag, St-Jacobuskerk. Dries van den Akker s.j./2014.06.22]

Verwijzingen
Feest 22 augustus: MARIA, Koningin van de Hemel

© A. van den Akker s.j.
Deze pagina is het laatst gewijzigd op 4 mei 2018

Over beeldmeditaties Voorbereiding
Inrichting website Leeswijzer
Auteurs / Afb. Alle 435 meditaties